BN voor verenigingen FAQ
Verenigingsondersteuning

Ledenadministratiesoftware voor Badminton Nederland
Badminton Nederland maakt gebruik van een centraal bondsadministratiesysteem voor de administratie van haar verenigingen en leden. Het platform is onder de naam BN voor Verenigingen basis aangeboden aan alle verenigingen.
Wat is BN voor Verenigingen basis?
BN voor Verenigingen basis is het verenigingspakket voor het uitvoeren van basis verenigings- en ledenadministratie. In BN voor Verenigingen basis is het mogelijk om alle verenigingsgegevens terug te vinden en deze zelf actueel te houden. In BN voor Verenigingen basis worden de ledenmutaties doorgevoerd. Ook vindt er automatische data-uitwisseling plaats met Badminton Nederland conform afspraken/statuten. Tot slot is er ook een koppeling met toernooi.nl.
Wat zijn de kosten van BN voor Verenigingen basis?
BN voor Verenigingen basis wordt kosteloos ter beschikking gesteld aan alle verenigingen. Er is ook een premium pakket beschikbaar om je vereniging te organiseren, administreren en om met je leden te communiceren. Klik hier voor meer informatie over het BN voor Verenigingen Premium pakket.
Tot wanneer kan ik afmeldingen doorvoeren?
Het is mogelijk om leden af te melden tot uiterlijk 31 december 12:00 uur van het lopende jaar. Leden die voor dit moment niet zijn afgemeld ontvangen automatisch een lidmaatschap voor het jaar opvolgend. Het is niet mogelijk om deze nog kosteloos af te melden.
Moet ik mijn leden en bestuurders bijhouden en doorgeven via BN voor Verenigingen?
Ja, elke vereniging die lid is van Badminton Nederland moet alle leden aanmelden en zal in ieder geval de basisgegevens van de vereniging en de verplichte rollen moeten doorgeven (bijvoorbeeld voorzitter, penningmeester, secretaris).
Is het mogelijk om een ander verenigingspakket te koppelen met BN voor Verenigingen?
Momenteel is er geen mogelijkheid om andere pakketten te koppelen.
Login en toegang
Wanneer kun je inloggen in BN voor Verenigingen?
Alle bij Badminton Nederland bekende voorzitters, secretarissen, penningmeesters en ledenadministrateurs hebben op 6 januari 2023 gebruikersgegevens toegestuurd gekregen op het @badminton.nl bestuursadres. Zij kunnen inloggen in BN voor Verenigingen basis door op de link te klikken die in de e-mail staat. Geen e-mail ontvangen of geen inloggegevens meer voor het @badminton.nl e-mailadres. Laat het ons weten via info@badminton.nl.
Waar kan ik inloggen
De URL om in te loggen op BN voor Verenigingen is https://mijnvereniging.badminton.nl/
Wie kan er inloggen namens mijn vereniging?
De voorzitters, secretarissen en ledenadministrateurs van iedere vereniging ontvangen begin 2023 een e-mail met daarin de inloggegevens van de nieuwe BN voor Verenigingen basis. Dit zijn persoonlijke logins die niet doorgestuurd kunnen worden. Vervolgens kunnen deze gebruikers zelf andere gebruikers aanmaken, zodat je zelf kunt bepalen wie er toegang heeft tot de ledenadministratie.
Heb je als voorzitter, secretaris of ledenadministratie (nog) geen login gegevens ontvangen? Neem dan contact met ons op via info@badminton.nl.
Ben je nieuw in functie van je vereniging?
Vraag dan andere gebruikers van je bestuur voor het aanmaken van een nieuw gebruikersaccount.
Hoe geef ik een (nieuwe) bestuurder toegang tot BN voor Verenigingen?
De bestuursleden en ledenadministrateurs behouden de controle over wie er toegang heeft tot de persoons- en verenigingsgegevens in BN voor Verenigingen basis. Zij kunnen nieuwe bestuursleden of ledenadministrateurs als gebruiker aanmaken en aftredende bestuursleden verwijderen.
Het verlenen van toegang voor een (nieuw) bestuurslid bestaat uit twee stappen. De eerste stap is het aanmaken en toewijzen van een lidmaatschap van een persoon. De tweede stap is het toevoegen van een nieuwe gebruiker in “gebruikersbeheer”. Volg de onderstaande stappen:
Ga naar ‘Gebruikersbeheer’, links bij het menu bij ‘Instellingen’. Klik vervolgens rechtsboven op de knop ‘Gebruiker toevoegen’. Je vult vervolgens de volgende velden in:
- E-mail adres
- Gebruikerstype: Clubbeheerder
- Systeemrol
Sla de gegevens op en de gebruiker wordt aangemaakt. Druk vervolgens op ‘Stuur bevestigingsmail’.
De nieuwe gebruiker krijgt een e-mail om een wachtwoord in te stellen en kan inloggen met het e-mail adres (gebruikersnaam) en aangemaakte wachtwoord. De gebruikers die je toevoegt, hebben allemaal dezelfde rechten. Lukt dit niet of kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via info@badminton.nl.
Beveiliging, persoonsbescherming en AVG
Wie heeft er naast de ledenadministratie van mijn vereniging inzicht in de ledengegevens?
Aan de zichtbaarheid van gegevens verandert in beginsel niets. Verenigingen hebben inzicht in de gegevens van hun eigen leden, Badminton Nederland heeft inzicht in de gegevens van alle verenigingen en de leden die bij Badminton Nederland zijn aangemeld. Verenigingsleden zijn dus niet automatisch zichtbaar voor Badminton Nederland.
Pas zodra zij zijn aangemeld als actief lid of wanneer zij één van de door de Badminton Nederland zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor Badminton Nederland (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, vertrouwenscontactpersoon).
Biedt het systeem verschillende rollen met meer of minder rechten (bijvoorbeeld raadplegen, invoeren, wijzigen, e.d.)?
Het systeem kent verschillende systeemrollen. Elke systeemrol is gekoppeld aan verschillende rechten in het systeem. Hierdoor is het mogelijk om gebruikers op basis van hun functie een bepaalde rol te geven in het systeem en daarmee toegang tot de nodige gegevens.
Tweestapsverificatie / 2FA / Twee-factor- authenticatie
Is er een twee-factor-authenticatie in de nieuwe BN voor Verenigingen basis omgeving?
De webapplicatie voor bondsmedewerkers en vrijwilligers van verenigingen maakt gebruik van 2-factor-authenticatie. Dit betekent dat je niet alleen je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar ook een code via je mobiele telefoon.
Waarom heeft BN voor Verenigingen basis een Twee-factor- authenticatie?
BN voor Verenigingen basis is beveiligd met 2-factor-authenticatie; dit betekent dat je niet alleen je e-mail en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar dat er een extra beveiliging op zit. Het toevoegen van nog een extra factor aan het verificatieproces verhoogt de veiligheid van uw accounts en maakt het moeilijker voor een aanvaller om toegang te krijgen tot uw gegevens.
Ik wil liever geen gebruik maken van een Authenticatie-app op mijn mobiel. Hoe stel een authenticatie via mijn e-mailadres in?
Er zijn er twee manieren voor het instellen van de 2FA-verificatie: via een 2FA-verificatie app op je smartphone, en een 2FA-verificatie via je e-mailadres. Het instellen van de 2FA-verificatie via je e-mailadres gaat als volgt:
Stap 1: Ga naar BN voor Verenigingen. Heb je je account nog niet geactiveerd? Doe dat dan eerst.
Stap 2: Je ziet het volgende scherm. Klik op Email. Klik op de oranje knop ‘e-mail voor authenticatie in twee stappen’.
Zie je dit scherm niet of heb je al eens een andere 2FA-verificatie ingesteld en wil je deze wijzigen, dan kun je een e-mail sturen naar info@badminton.nl.
Je authenticatie via je e-mailadres is nu ingesteld. De volgende keer als je inlogt met je e-mailadres en wachtwoord, ontvang je een automatische e-mail (zie afbeelding) in je mailbox. Kopieer de 6 cijfers en voer deze in in BN voor Verenigingen. Let op: elke keer als je opnieuw wilt inloggen ontvang je een automatische e-mail met 6 nieuwe cijfers.
Eerst lukte het wel, maar nu lukt het niet meer om in te loggen met 2-factor-authenticatie. Hoe krijg ik weer toegang?
Je kunt één van je medebestuursleden die toegang hebben tot het platform vragen om de 2 factor authenticatie te resetten, zodat deze opnieuw ingesteld kan worden. Dit kan degene doen onder het kopje “Instellingen” en vervolgens “Gebruikersbeheer“, “Acties”, “Reset 2FA“. Mocht het niet lukken, dan kun je een e-mail sturen naar info@badminton.nl.
BN voor Verenigingen – Basisfunctionaliteiten
Welke basisfunctionaliteiten zijn er beschikbaar in BN voor Verenigingen basis?
In BN voor Verenigingen basis hebben verenigingsvrijwilligers toegang tot:
- Beheer van verenigingsdetails
- Beheer van bestuursleden
- Beheer van gebruikers van BN voor Verenigingen basis
- Administratie van leden